Design by FAVORIT

Nelehká výzva

Designovat jízdní kola a příslušenství Favorit bylo velkou výzvou. A to nejen kvůli historii a odkazu této značky. Od dob největší slávy kol Favorit totiž uplynulo mnoho let a za tu dobu se radikálně změnily technologické nároky uživatelů.

Při návrhu kol proto bylo nutné brát v potaz jak současnou definici značky Favorit, tak i profil cílového zákazníka. Výsledný produkt tedy musel naplňovat hodnoty značky i očekávání zákazníka.

Před zahájením designerských prací jsme se detailně seznámili se současnými možnostmi výroby v oblasti ultralehkých karbonových materiálů, speciálních slitin hliníku a hořčíku i vysokopevnostních nerezových ocelí.

Dále bylo nutné nastudovat historii značky i původní výrobní postupy. Velkou pozornost jsme věnovali zkoumání výrazových prvků těchto historických kol, bylo nutné nastudovat veškerou dostupnou literaturu. Z dobových časopisů, knih a fotografií jsme vybírali prvky, které pak ovlivňovaly naše myšlení při vývoji nového designu.

Počátky návrhů

První studie se nesly v duchu kombinace klasické trubkové konstrukce rámu s moderními organickými tvary komponentů. Tak, aby linie kola zůstaly čisté a co nejjednodušší.

Kromě rámu mi bylo umožněno navrhnout vlastní neotřelé tvary představce, sedlovky i řídítek tak, aby korespondovaly s charakterem jednotlivých kol a zároveň držely jednotící linii napříč produktovým spektrem.

Při návrhu i vývoji bylo nutné propojit dva na první pohled neslučitelné světy. Tradiční v podobě trubkového rámu, beranů, koženého sedla a kožených madel, a novátorský v podobě ultramoderního pohonu karbonovým řemenem, integrované převodovky a kotoučových brzd. Podstatné bylo harmonické spojení „léty prověřeného“ s „tím nejmodernějším a nejlepším, co nabízí současnost“.

Rámy nových Favoritů

Dva komfortnější modely (AVIATOR a DIAMANTE) jsou příjemným doplněním nové produktové nabídky jízdních kol značky Favorit. Jsou navrhnuty s ohledem na pohodlnější jízdní pozici a snadné nasedání na kolo. Všechny rámy přitom mají společné jednotící prvky jako například pevně definovanou podsedlovou trubku, jejíž délka je vytvořena zákazníkovi na míru.

Trubka s kruhovým průřezem je základním stavebním kamenem celého kola. Jedná se o jednoduchý a zároveň velice silný prvek, který se na kole opakuje na mnoha místech. Ikonický trubkový rám jsme oprostili od jakýchkoliv zbytečností a zdobení.

Jednotlivé rámy se odlišují jezdeckou pozicí, geometrií a barevností. Funkčně jsou ale naprosto shodné. Nejsportovnější model BIG BOSS má ostřejší geometrii, která vychází ze závodní historie značky a nejvíce odkazuje k původnímu Favoritu s klasickými berany.

Originální šperky

Ve Favoritu se v minulosti vyvíjely a vyráběly mimo jiné i velice originální představce i sedlovky, které předběhly svou dobu (např. odlévaný hliníkový představec nalisovaný na trubce můžeme považovat za předchůdce dnešních hlavových spojení typu AHEAD).

Organické tvary představce a podsedlovky nových Favoritů jsou tvarovány do podoby jakýchsi malých soch s výraznými originálními stylistickými prvky. Jejich úlohou je ozvláštnit strohý, ale v dnešní době velice populární retro design těchto kol. Tyto díly spolu s řídítky vyjadřují jisté napětí, dynamiku i eleganci. Každý z dílů má přitom svou estetickou hodnotu i sám o sobě.

Integrace osvětlení do představce a sedlovky bylo logickým vyústěním snahy o „úplné kolo“, které bude mít vše, co takové kolo mít má. Vznikl tak originální prvek, který jiní výrobci kol běžně nepoužívají a zákazník navíc získal bezpěčnější kolo pro jízdu ve městě i mimo něj.

Barevný svět

Jednoduché lakování celého kola jednou barvou a minimum nápisů či označení má podtrhovat retro vzhled nového Favoritu.
Na výběr jsou pro začátek čtyři typické favoriťácké barvy: závodní modrá, ohnivá červená, jarní zelená a perleťová bílá.
Všechny barvy nádherně ladí s doplňky z leštěného hliníku, přírodní kůže i výrobků z černých polymérů.